Gezond appeltaartje met havermout


Benodigdheden (1 persoon):

  • 1 appel

  • 1 ei

  • ongeveer 50 ml melk

  • eetlepel kaneel

  • 40 gram havermout

  • 1 theelepel (basterd)suiker

  • ong. 1 theelepel honing









Oh oh oh, wat is dit smullen! Dit is een zelfbedachte variant op de baked oats, ik heb me daardoor laten inspireren en dit gemengd met de appelplaatkoeken die ik vroeger altijd maakte. Dit is echt een super leuk gerechtje als bijvoorbeeld luxe ontbijt op een zondagmorgen of een leuk alternatief voor de lunch, ik eet het zelfs af en toe als snack!


Bereiding:

Verwarm de oven voor op 200 graden celcius.


Je begint met het snijden van de appel in blokjes, dit kan zo groot of klein als je zelf wilt, als je wil dat er een beetje bite in de appel blijft snijdt ze je iets groter, als je graag wil dat het heel zacht wordt snijdt je ze klein.


Zoek een klein ovenschaaltje als je dit voor 1 persoon maakt, anders krijg je een soort appelpannenkoek, je wil eigenlijk dat de appel dadelijk onder de vloeistof zit. Ik heb mijn schaaltje van de Hema en hij is 21x15x5 cm.


Vervolgens voeg je het ei, de melk, kaneelpoeder en eventueel een klein beetje suiker toe en roer dit goed door. hierna kan je ook de havermout toevoegen en nogmaals goed doorroeren. (TIP: Voeg ook eens krenten of rozijnen toe)


Nu kan het schaaltje een kwartier in de oven. Hierna haal je het eruit en doe je ongeveer een theelepel aan honing over het geheel en laat het minimaal 5 minuten afkoelen. Daarna kan je genieten van dit heerlijke gezonde "appeltaartje".


Op dieet? Dit gerecht bevat 360 calorieën, 14 gram eiwit, 52 gram koolhydraten en 9 gram vet. Door te variëren met de hoeveelheid havermout, honing of suiker kan je dit makkelijk verminderen of verhogen.